Programy
Dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 153 w Łodzi uprzejmie informuje, iż od września 2023 roku Rada Pedagogiczna podjęła Uchwałę o wprowadzeniu we wszystkich grupach wiekowych elementy Marii Montessori. Istota pedagogiki Marii Montessori polega na stwierdzeniu, że każde dziecko jest inne i powinno rozwijać się według stworzonych przez siebie indywidualnych planów rozwojowych. W planach tych zapisane są jego możliwości, kompetencje i umiejętności, umożliwiające mu naukę samodzielną i efektywniejszą. Głównym hasłem pedagogiki montessoriańskiej jest „Pomóż mi zrobić to samemu.
Tradycyjne nauczanie przedszkolne stawia znak równości między wszystkimi dziećmi, które wspólnie realizują ten sam program. W metodzie Marii Montessori natomiast zwraca się uwagę na indywidualne predyspozycje, zainteresowania i umiejętności dzieci, umożliwianie im rozwijania się w tym kierunku, w którym same chcą dążyć. U podstaw jej metody leży głęboki szacunek do każdego dziecka, jego naturalnej indywidualności, nastawienie na rozwój fizyczny, umysłowy, duchowy i emocjonalny. Metoda Marii Montessori pozwala dziecku na doświadczanie, samodzielne szukanie rozwiązania, dotykanie i smakowanie, tworzenie eksperymentów.
Grupy będą tworzone w zróżnicowanym wieku. Grupy „starszaków” będą dwie, dzieci 5-6 letnie, w grupach młodszych dzieci 3-4-5 letnie. Realizacja zadań będzie podciągana pod dzieci starsze. Dzieci będą pracować w swoim tempie zgodnie ze swoimi umiejętnościami. W metodzie Montessori nie ma miejsca na rywalizację miedzy dziećmi. Uczą się one wzajemnie od siebie, wspierają się i pomagają sobie nawzajem. Dzieci same decydują, gdzie, czego i jak długą chcą się uczyć w danym momencie. Mogą swobodnie poruszać się po sali. Pracują indywidualnie lub w małych grupach. W przedszkolu i w młodszych grupach dominują działania konkretne i praktyczne, w starszych zaś kładzie się nacisk na myślenie abstrakcyjne. Głównym zadaniem nauczyciela jest podążanie za dzieckiem i pomaganie mu w odkrywaniu i rozwijaniu swoich indywidualnych uzdolnień. Jest przewodnikiem, nie ocenia, nie krytykuje oraz nie ponagla dzieci. W miejscu nauki dziecka powinien panować porządek, a każdy przedmiot ma wyznaczone stałe miejsce. Do dyspozycji dzieci są też specjalne pomoce dydaktyczne, dobrane w bardzo przemyślany sposób, tak aby przyciągać uwagę dziecka oraz umożliwić im podejmowanie wielu zróżnicowanych aktywności. Na etapie przedszkola montessoriańskie pomoce zastępują w większości typowe zabawki.
Metoda Marii Montessori, jak każda inna, ma swoje wady i zalety. Trzeba jednak przyznać, że zalety znacznie przeważają. Należą do nich m.in.:
1 Rozwijanie talentów i pasji dzieci od najmłodszych lat.
2 Indywidualne podejście do dziecka.
3 Pozytywne nastawienie do nauki i efektywniejsze przyswajanie wiedzy. Uczenie się od niemalże rówieśników sprawia, że dzieci lepiej opanowują materiał. Dzięki specyficznej organizacji klasy wielorocznikowej oraz szacunku wobec każdego dzieci nabywają ważne umiejętności społeczne..
4 Lepsza koncentracja. Dzięki możliwości zajęcia się interesującym przedmiotem przez dowolnie długi czas dzieci ćwiczą skupianie uwagi na danej czynności.
5 Nauka odpowiedzialności i samodzielności. Dzieci same dokonują wyborów i są za nie odpowiedzialne. Pedagogika Montessori stawia na samodzielność i wolność wyboru.
Metoda Montressori oczywiście nie jest idealna i jak większość metod wychowawczych ma też pewne wady. Trudno jednak je wypunktować, bo wynikają one głównie z niedopasowania pewnych jej elementów do stylu życia rodziny. Zarówno rodzicom, jak i dzieciom mogą nie podobać się niektóre założenia pedagogiki montessoriańskiej. Często krytykowane jest np. wprowadzenie fikcji i motywów fantastycznych dopiero po 6. roku życia. Niełatwo dziś znaleźć sześciolatka, który nie słyszał o smokach, wróżkach i syrenach.
Nawet jeśli pewne elementy metody Montessori budzą nasze wątpliwości, nie oznacza to, że powinniśmy zupełnie z niej rezygnować. Wystarczy dostosować ją do własnych preferencji w myśl przewodniej zasady Montessori, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia.
Rada Pedagogiczna Przedszkola Miejskiego nr 153
W roku przedszkolnym 2023/2024 pracujemy na Programie Wychowania Przedszkolnego "Drużyna Marzeń" wydawnictwa WSIP.