Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Programy

Dyrektor Przedszkola Miejskiego nr 153 w Łodzi uprzejmie informuje, iż od września 2023 roku Rada Pedagogiczna podjęła Uchwałę o wprowadzeniu we wszystkich grupach wiekowych elementy Marii Montessori. Istota pedagogiki Marii Montessori polega na stwierdzeniu, że każde dziecko jest inne i powinno rozwijać się według stworzonych przez siebie indywidualnych planów rozwojowych. W planach tych zapisane są jego możliwości, kompetencje i umiejętności, umożliwiające mu naukę samodzielną i efektywniejszą. Głównym hasłem pedagogiki montessoriańskiej jest „Pomóż mi zrobić to samemu.

Tradycyjne nauczanie przedszkolne stawia znak równości między wszystkimi dziećmi, które wspólnie realizują ten sam program. W metodzie Marii Montessori natomiast zwraca się uwagę na indywidualne predyspozycje, zainteresowania i umiejętności dzieci, umożliwianie im rozwijania się w tym kierunku, w którym same chcą dążyć. U podstaw jej metody leży głęboki szacunek do każdego dziecka, jego naturalnej indywidualności, nastawienie na rozwój fizyczny, umysłowy, duchowy i emocjonalny. Metoda Marii Montessori pozwala dziecku na doświadczanie, samodzielne szukanie rozwiązania, dotykanie i smakowanie, tworzenie eksperymentów.

            Grupy będą tworzone w zróżnicowanym wieku. Grupy „starszaków” będą dwie, dzieci 5-6 letnie, w grupach młodszych dzieci 3-4-5 letnie. Realizacja zadań będzie podciągana pod dzieci starsze. Dzieci będą pracować w swoim tempie zgodnie ze swoimi umiejętnościami. W metodzie Montessori nie ma miejsca na rywalizację miedzy dziećmi. Uczą się one wzajemnie od siebie, wspierają się i pomagają sobie nawzajem. Dzieci same decydują, gdzie, czego i jak długą chcą się uczyć w danym momencie. Mogą swobodnie poruszać się po sali. Pracują indywidualnie lub w małych grupach. W przedszkolu i w młodszych grupach dominują działania konkretne i praktyczne, w starszych zaś kładzie się nacisk na myślenie abstrakcyjne. Głównym zadaniem nauczyciela jest podążanie za dzieckiem i pomaganie mu w odkrywaniu i rozwijaniu swoich indywidualnych uzdolnień. Jest przewodnikiem, nie ocenia, nie krytykuje oraz nie ponagla dzieci.  W miejscu nauki dziecka powinien panować porządek, a każdy przedmiot ma wyznaczone stałe miejsce. Do dyspozycji dzieci są też specjalne pomoce dydaktyczne, dobrane w bardzo przemyślany sposób, tak aby przyciągać uwagę dziecka oraz umożliwić im podejmowanie wielu zróżnicowanych aktywności. Na etapie przedszkola montessoriańskie pomoce zastępują w większości typowe zabawki.

Metoda Marii Montessori, jak każda inna, ma swoje wady i zalety. Trzeba jednak przyznać, że zalety znacznie przeważają. Należą do nich m.in.:

Rozwijanie talentów i pasji dzieci od najmłodszych lat.

2  Indywidualne podejście do dziecka.

Pozytywne nastawienie do nauki i efektywniejsze przyswajanie wiedzy. Uczenie się od niemalże rówieśników sprawia, że dzieci lepiej opanowują materiał. Dzięki specyficznej organizacji klasy wielorocznikowej oraz szacunku wobec każdego dzieci nabywają ważne umiejętności społeczne..

Lepsza koncentracja. Dzięki możliwości zajęcia się interesującym przedmiotem przez dowolnie długi czas dzieci ćwiczą skupianie uwagi na danej czynności.

Nauka odpowiedzialności i samodzielności. Dzieci same dokonują wyborów i są za nie odpowiedzialne. Pedagogika Montessori stawia na samodzielność i wolność wyboru.

Metoda Montressori oczywiście nie jest idealna i jak większość metod wychowawczych ma też pewne wady. Trudno jednak je wypunktować, bo wynikają one głównie z niedopasowania pewnych jej elementów do stylu życia rodziny. Zarówno rodzicom, jak i dzieciom mogą nie podobać się niektóre założenia pedagogiki montessoriańskiej. Często krytykowane jest np. wprowadzenie fikcji i motywów fantastycznych dopiero po 6. roku życia. Niełatwo dziś znaleźć sześciolatka, który nie słyszał o smokach, wróżkach i syrenach.

Nawet jeśli pewne elementy metody Montessori budzą nasze wątpliwości, nie oznacza to, że powinniśmy zupełnie z niej rezygnować. Wystarczy dostosować ją do własnych preferencji w myśl przewodniej zasady Montessori, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia.

                                                                                 Rada Pedagogiczna Przedszkola Miejskiego nr 153

 

W roku przedszkolnym 2023/2024 pracujemy na Programie Wychowania Przedszkolnego "Drużyna Marzeń" wydawnictwa WSIP.

Program Wychowania Przedszkolnego