Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Porady specjalistów

Szanowni Państwo,

W tym tygodniu obchodzimy tydzień walki z przemocą rówieśniczą. Z tej okazji zapraszamy Państwa serdecznie do zapoznania się z informacjami poświęconymi tej tematyce.

Przemoc rówieśnicza w przedszkolu – jak reagować i wspierać dziecko?

Przedszkole to miejsce nauki współpracy, dzielenia się i budowania pierwszych przyjaźni. Wydawać by się mogło, iż temat przemocy rówieśniczej nie występuje wśród tak małych dzieci. Niestety, zdarza się jednak, iż już w tak młodym wieku pojawiają się zachowania krzywdzące takie, jak: popychanie, przezywanie, wykluczanie z zabawy, zabieranie zabawek, celowe niszczenie prac czy ośmieszanie. To sygnały, których nie wolno bagatelizować, ponieważ każde dziecko ma prawo do bezpieczeństwa.

Czym właściwie jest przemoc rówieśnicza?

To powtarzające się (lub grożące powtórzeniem) działania słowne, fizyczne lub społeczne, które mają na celu wyrządzenie krzywdy drugiej osobie. W przedszkolu najczęściej dotyczą one wykluczania („nie bawimy się z tobą”), przezywania, popychania, szarpania, zabierania czy ukrywania rzeczy dla zabawy.

Możliwe konsekwencje – dla ofiary

  • Obniżone poczucie bezpieczeństwa i wiary w siebie, wycofanie z kontaktów rówieśniczych.
  • Niechęć do przedszkola.
  • Występowanie objawów somatycznych stresu np. bóli brzucha, biegunki, wymiotów.
  • Trudności z koncentracją, większa drażliwość, płaczliwość.
  • Lęk przed rówieśnikami.

Możliwe konsekwencje – dla sprawcy

  • Utrwalenie przekonania, że „siłą da się więcej” i że przemoc ma sens.
  • Słabsze umiejętności społeczne, częstsze konflikty i odrzucenie przez grupę.
  • Większe ryzyko powtarzania podobnych wzorców w szkole.
  • Trudność w przyjmowaniu odpowiedzialności i regulacji emocji.

Co Państwo mogą zrobić, jako rodzice?

  1. Zatrzymaj sytuację i nazwij fakty.
  2. Nazwij emocje i potrzeby.
  3. Ustal konsekwencje i napraw szkody.
  4. Pokaż alternatywę.
  5. Wzmocnij zachowania pożądane.

Jak modyfikować zachowania agresywne? (sprawdzone metody)

  • Uczenie słownika emocji: książeczki o emocjach, karty buziek, codzienne mini-rozmowy „co dziś cieszyło/złościło”.
  • Modelowanie: dorosły pokazuje, jak mówić „nie podoba mi się to”, jak prosić o rzecz, jak czekać na kolej.
  • Wzmocnienia pozytywne: naklejki/żetony za konkret (np. „użyłem słów zamiast rąk”), ale zawsze z pochwałą opisową.
  • Stałe, krótkie zasady (3–5): „Używamy rąk do zabawy, nie do bicia”, „Mówimy słowami”, „Dbamy o rzeczy i ludzi”.
  • Ćwiczenie naprawiania: „Co możesz zrobić, żeby koledze było lepiej?” (podanie chusteczki, pomoc w odbudowie wieży, zaproszenie do zabawy).

Co pomaga na co dzień:

  • Bądź wzorem: nie wyśmiewaj, nie obrażaj innych (kierowców, sprzedawców, sąsiadów) — dziecko kopiuje Twój styl.
  • Rozmawiaj o emocjach.
  • Ucz granic: „Twoje ciało należy do Ciebie”, „Masz prawo powiedzieć ‘nie’”, „Słuchamy, gdy ktoś mówi ‘stop’”.
  • Ustal rytm dnia (sen, posiłki, czas na ruch) — zmęczenie i głód zwiększają wybuchy.
  • Ogranicz brutalne treści w mediach i w grach — przedszkolakom naprawdę nie służą.
  • Doceniaj starania: zamiast „grzeczny/niegrzeczny” — „Widzę, że spróbowałeś poprosić słowami. Super.”

Kiedy szukać dodatkowego wsparcia?

  • Gdy zachowania agresywne są częste oraz nasilone.
  • Gdy dziecko bywa zarówno ofiarą, jak i sprawcą i nie potrafi regulować emocji.
  • Gdy pojawiają się silne objawy lękowe, somatyczne lub regres w rozwoju.

Wtedy warto skonsultować się z psychologiem przedszkolnym, pedagogiem specjalnym lub poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

Pomocne źródła wiedzy

  • Siegel, D. J.,Bryson, T. P. (2020). Potęga obecności. Jak obecność rodziców wpływa na to, kim stają się nasze dzieci, i kształtuje rozwój ich mózgów.
  • Gottman, J. (2011). Rodzicielstwo przez pryzmat emocji.
  • Faber, A., & Mazlish, E. (2013). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały.
  • Greene, R. (2021). Trudne emocje u dzieci.
  • UNICEF Polska – materiały o przemocy rówieśniczej i bezpieczeństwie dzieci.
  • Rzecznik Praw Dziecka – poradniki dla rodziców nt. ochrony praw dziecka.

Drodzy Rodzice co jakiś czas w tym kąciku będą umieszczane porady od naszych specjalistów. Warto się z nimi zapoznać, gdyż są to cenne informacje, ćwiczenia jakie można wykorzystać z dzieckiem do pracy w domu.

Drodzy Rodzice

W naszym przedszkolu dbamy o prawidłowy rozwój mowy dzieci, dlatego zachęcamy Państwa do włączenia w codzienną rutynę krótkich ćwiczeń miofunkcjonalnych. To proste zabawy usprawniające mięśnie języka, warg, policzków i podniebienia, które:

  • przygotowują aparat mowy do poprawnej artykulacji,
  • wspierają prawidłowe oddychanie i połykanie,
  • zapobiegają wadom wymowy lub pomagają je korygować,
  • wzmacniają koncentrację i świadomość własnego ciała.

Wystarczy 5 minut dziennie! Najlepiej wykonywać je razem z dzieckiem przy lusterku – wtedy widzi, co robi i łatwiej kontroluje ruchy.


Szanowni Państwo, 2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Choć znajomość tego zaburzenia stopniowo poszerza się wśród społeczeństwa, warto przyjrzeć się mu jeszcze głębiej.

Charakterystyka zjawiska. Zaburzenie ze spektrum Autyzmu nie jest chorobą, lecz zaburzeniem neurorozwojowym z którym dziecko przychodzi na świat. Dzieci w spektrum Autyzmu rozwijają się inaczej niż ich rówieśnicy, ponieważ ich mózg odmiennie postrzega otaczające go bodźce z otoczenia. Autyzm postrzegany jest, jako spektrum pewnych cech oraz zachowań, przy czym nie każda osoba przejawia wszystkie z nich. Wskazuje się, iż Autyzm diagnozuje się u około 1 dziecka na 100. Częściej wśród chłopców.

Objawy autyzmu.  Do podstawowych objawów zalicza się:

  1. Trudności w zakresie nawiązywania i utrzymywania interakcji społecznych, jak również komunikacji społecznej. Dzieci w spektrum Autyzmu mają problemy w rozumieniu zachowania innych. Często nie są w stanie zrozumieć co ma na myśli druga osoba, co czuje i dlaczego zachowuje się w określony sposób. Co więcej, wskazuje się, iż mają trudności w zawieraniu oraz podtrzymywaniu kontaktu wzrokowego. Nie rozumieją mowy ciała, przede wszystkim mimiki, którą sami prezentują w bardzo ograniczonym zakresie. Innymi słowy, dzieci w spektrum Autyzmu mogą nie wykazywać zainteresowania rówieśnikami.
  2. Trudności w rozumieniu uczuć własnych oraz cudzych.
  3. Dosłowne rozumienie wypowiedzi rozmówcy. Dzieci w spektrum Autyzmu nie rozumieją żartów, ironii czy metafor.
  4. Powtarzalne, sztywne wzorce zachowań oraz zainteresowań. Podopieczni z autyzmem często silnie przywiązują się do wzorców zachowań np. chodzenie zawsze tą samą drogą.
  5. Opóźniony rozwój mowy.
  6. Występowanie echolalii (powtarzanie słów/ sformułowań) w komunikacji.
  7. Nieprawidłowości w zakresie odbierania bodźców sensorycznych np. nadwrażliwość na dźwięki, dotyk, wzmożona potrzeba ruchu.
  8. Wybiórczość pokarmowa.

Jakie są przyczyny Autyzmu? Na to pytanie nauka nie ma jeszcze jednoznacznej odpowiedzi. Przyczyny występowania spektrum Autyzmu są złożone, począwszy od genetyki, aż po czynniki prenatalne i środowiskowe.

Od kiedy można zdiagnozować Autyzm? Już od 3 roku życia, lecz objawy mogą dostrzegać Państwo już od wczesnego dzieciństwa.

Do kogo zgłosić się, gdy dostrzegamy u dziecka niepokojące objawy? Do psychologa, pedagoga specjalnego oraz psychiatry.

Jeśli są Państwo zaniepokojeni rozwojem swojego dziecka, zapraszam na konsultacje.


Zajęcia logopedyczne w przedszkolu

Kącik logopedyczny.docx [.docx, 17.78 kB]